Kedves pedagógus barátunk!

Gyermek- és ifjúsági könyvek kiadójaként úgy érezzük, feladatunk, sőt, kötelességünk, hogy keressük a kapcsolatot azokkal a tanárokkal és szülőkkel, akik fontosnak tartják, hogy a gyerekek a tanítás részeként is találkozzanak olyan könyvekkel, amik kifejezetten nekik és róluk szólnak – és amelyeket mind a tanárok, mind a szülők érdemesnek/méltónak tartanak arra, hogy az iskolában is foglalkozzanak velük.

Tanár, szülő és diák jó esetben szövetségesek. Mindannyiu(n)k közös érdeke és célja, hogy az iskolai órák élvezetesek legyenek. Többek között akkor jó egy óra, ha diák is, tanár is örömét leli benne. Az eredményes tanítás egyik mutatója, ha a szülő otthon azt hallja, hogy milyen jó volt, amivel és ahogy az órán foglalkoztak. Igazi siker, ha a szülő nem azt látja, hogy gyerekének nyűg és fizikai fájdalom az olvasás, hanem izgalom és (szellemi) kaland... Tudjuk, hogy évről évre egyre gazdagabb a gyerek- és ifjúsági könyvek kínálata, már-már telített a piac, és igen nehéz tájékozódni abban az információ özönben, ami, mint minden másban, úgy ebben a témában is eláraszt bennünket.

Tudjuk azt is, hogy a pedagógusokat, főleg 5. osztálytól, erősen determinálja, mozgásterüket szűkíti a kerettantervi előírás. Tudjuk, hogy sok az anyag és kevés az idő. Tudjuk, hogy a 21. században, a digitalizáció következtében olyan új kihívásokra is kell tudni adekvát válaszokat adni, amelyek 5-10 évvel ezelőtt fel sem merültek. És nem állítjuk, hogy a kortárs magyar gyerek-és ifjúsági irodalom mindezeket a problémákat egy csapásra megoldja. De hisszük, hogy jó és jól megválasztott könyvekkel, azokhoz kapcsolódó szakmai anyagokkal, közös fórumok megtalálásával tudunk segíteni a helyzeten.

Tanári ösvényünk elágazásain olyan, évfolyamokra lebontott óravázlatok, módszertani segédanyagok, szöveges és képi háttér információk találhatók, amelyek mind az on- és offline tanítást segítik. Ezek egy az egyben is alkalmazhatók, de természetesen rugalmasan alakíthatók, bővíthetők, szűkíthetők. Külön tartalmat ajánlunk könyvtárosoknak, könyvtárostanároknak, valamint szakmai cikkek, könyvajánlók, szerzőkkel való beszélgetések is olvashatók az alrovatokban. S ha valakinek konkrét szakmai kérdése lenne bármely anyaggal kapcsolatban, keresse nyugodt szívvel pedagógus kolléganőnket, Vinczellér Katalint: vinczeller.katalin@pagony.hu

A minőségi és irányított tájékozódásban és tájékoztatásban, a konkrét szakmai munkában szeretnénk tehát segíteni. Hisszük azt, hogy nemcsak a kisgyerekeknek szóló, hanem a 12+os könyveink jelentős része is tökéletesen alkalmas arra, hogy egy-egy közös beszélgetés alapját képezze akár az iskolában a diákok és tanáraik, akár otthon a kamaszok és szüleik között. Könyveink többsége a szórakoztatás mellett olyan témákat, sokszor problémás kérdéseket dolgoz fel, amelyeknek abszolút életkori aktualitása van, és amelyekről gyakran nehéz beszélni (pl.: bullying, falcolás, a nemi identitás kérdései, elvált szülők, elvesztett szülő, családon belüli erőszak). Ha épp nem vagyunk érintettek a témában, akkor absztrakt módon nehéz megközelíteni. Ha meg, sajnos, épp aktuálissá válik valamely kérdés, akkor már lehet, hogy gyors segítség után kapkodunk, és nincs a fejünkben semmilyen minta, modell, amit akár egy korábbi, közös olvasmányélmény is megsegíthet...

Emellett szeretnénk felhívni a figyelmet Tanári hírlevelünkre. S hogy kiknek ajánljuk Tanári hírlevelünket? Mindazoknak, akik nem elsősorban marketinges tartalmakra vágynak, hanem rendszeres és megbízható információkra azokról

  • az eseményekről
  • könyvbemutatókról
  • olvasói találkozókról
  • szakmai beszélgetésekről
  • pályázati lehetőségekről

amelyek a Pagony Kiadóhoz kapcsolódnak.

S ne feledd, ha 10 példányt vagy annál többet rendelsz iskolád, osztályod, könyvtárad számára, akkor 30% kedvezménnyel lehet hozzájutni a könyvekhez! Várunk szeretettel a Pagony Kiadó baráti-szakmai körében!

kedves pedagógus barátunk!

Ezekben a szűrőkben különböző témákban találsz oktatási segédanyagokat, feladatlapokat, képi és szöveges mellékleteket a közoktatás minden évfolyama számára. A legtöbb óravázlat, foglalkozásterv mögött van tanítási gyakorlat. Azaz az anyagok elkészítőinek többségükben már vannak tapasztalatai arról, hogy az adott könyv a meghatározott korosztály számára valóban eredményesen tanítható. Mivel különböző iskolák különböző tanárai készítették, ezért más és más felépítésűek, kidolgozottságúak az egyes foglalkozástervek, amelyek természetesen egy az egyben is átvehetők, de a saját elképzeléseid, csoportjaid, osztályaid igényeihez is alakíthatók.

A feladatok alapvetően nem digitális oktatáshoz készültek, de a Google Classroom, illetve a Teams alkalmazásain keresztül (pl. órai jegyzetfüzet, együttműködési terület) könnyen átvihetők az egyéni, páros és csoportos feladatok is a digitális térbe.

Ha kérdésed, észrevételed lenne, keresd nyugodtan tanár kollégánkat: vinczeller.katalin@pagony.hu.

kedves pedagógus barátunk!

Szülőkként és tanárkollégaként is tisztában vagyunk azzal, hogy középiskolai osztályfőnöknek lenni gyakran olyan feladatok elé állítja a pedagógusokat, amelyek bőven meghaladják a szaktanári kompetenciákat. Sőt, egészen másfajta kompetenciákat kívánnak meg.

Természetesen egyetlen pedagógustól sem várható el, hogy szakmailag maximálisan felvértezett legyen bármilyen, az osztályában felmerülő pszichológiai, szociológiai, társadalmi tabukat érintő probléma igazán értő, szakmailag teljes fedezettel bíró „kezelésére”.

De mielőtt iskolapszichológushoz vagy családsegítőhöz fordulnánk, preventív módon sok mindenről tudunk már érzékenyen és érzékenyítve beszélni, beszélgetni diákjainkkal. Ezt természetesen nem azért tesszük meg, mert az osztályfőnöki tanmenet elvárja tőlünk, hanem mert felelősséget kell vállalnunk diákjaink mentális egészségéért is.

Az itt található anyagok ebben kívánnak segíteni. Csupa olyan témával foglalkoznak az alábbi minitanulmányok és segédanyagok, amelyekről sem egyéni, sem társadalmi szinten nem szívesen beszélünk, holott tudjuk, hogy jelen vannak mindenhol, és a középiskolás korosztály különösen kitett azoknak a problémáknak, amelyeket sokszor zavar, elhallgatás övez.

Minden anyagunk egy-egy könyvre épül a Tilos az Á könyvek Vészkijárat sorozatából. Ezek a segédanyagok azonban nemcsak rövid, problémacentrikus leírásokat tartalmaznak, hanem konkrét foglalkozásterveket kérdésekkel, szöveges és képi mellékletekkel, amelyek a feldolgozást, a probléma osztályfőnöki órán való tematizálását kívánják segíteni.

Trevor
A szexuális felvilágosítás kötelező feladat az iskolák számára mind a felső tagozaton, mind a középiskolában.Azonban ez sokszor kimerül a szexuális úton terjedő betegségek ismertetésében, és a szexuális orientáció kérdéseiről szinte egyáltalán nem esik szó.A Trevor című regény egy tizenhárom éves, saját nemiségét, "másságát" felfedező fiú története. A segédanyag több szövegrészlet szakaszos olvastatásán keresztül kívánja megközelíteni, feldolgozni és feloldani a témával kapcsolatos érzelmeket, előítéleteket, zavarokat, akár indulatokat.
9. évfolyam
Halálkomoly
Az öngyilkosság gondolatával és a depresszió fogalmával sokszor kicsit felelőtlenül bánunk. És ez nagyon veszélyes, mert emiatt sokszor nem vesszük észre,ha valahol komolyan merül fel valakiben az öngyilkossági szándék vagy a depresszió állapota. Jónína Leósdottir regénye egy segélykiáltásként értelmezhető vers alapján indítja el a nyomozást. Bár a regény inkább könnyed hangvételű, de mégis alkalmas arra, hogy bizonyos, a segédanyagban megjelenő szövegrészleteken és az azokhoz kapcsolódó szempontokon keresztül a témáról való árnyaltabb beszélgetést megalapozzon.
9. évfolyam
Sebek
Az önsebzés, falcolás problémája sok-sok éve jelen van a kisebb és a nagyobb kamaszok és családjuk életében is. Ez már egy nagyon erős jele a segítségkérésnek. Ellentmondásossága azonban abban rejlik, hogy a fiataloksokszor eltitkolják a konkrét és érzelmi, lelki sebeket is. Eve Ainsworth probléma centrikus regénye egy látszólag minden szempontból sikeres lány életén keresztül mutatja be a jelenséget. A segédanyag több szövegrészlet szakaszos olvastatásáraés azokhoz kapcsolódó szempontokra épül.
9. évfolyam
Restart
A függőség általános emberi jelenség. A számítógépes játékfüggőség az elmúlt évtizedek egyre inkább megkerülhetetlenné váló problémája.Ez a segédanyag egy kiváló holland regény felhasználásával, hosszabb szöveges és képmelléklettel kívánja facilitálni a témáról való beszélgetést.
10. évfolyam
Az óceán mélyén
A különböző mentális betegségekkel való együttélés, és az erről való beszéd talán az egyik legérzékenyebb téma nemcsak az iskolai kommunikáció, hanem a társadalom szintjén is. Hiszen sokszor szinte "láthatatlan" a probléma, és a valamilyen mentális betegségben szenvedőt valamilyen leegyszerűsített módon írják le, a szó többféle értelmében is. Ez a segédanyag egy olyan szerző könyvére épül, aki, egyik gyermeke révén közvetlenül is érintett. A rövid szöveg-, és a könyv illusztrációiból válogató képmelléklet, valamint a megadott szempontok a téma megközelítését segítik.
10. évfolyam
Szabadlábon
A valamilyen testi fogyatékossággal élőkhöz való viszonyt, viselkedést általában a zavar, ellentmondásosság jellemzi.Mészöly Ágnes, a könyv szerzője nemcsak író, hanem gyakorló konduktor is, többek között a Pető Intézetben is sokáig dolgozott.Fikciós regénye sok humorral és szórakoztatóan, de mély és megalapozott tudással, árnyaltan mutatja be a jelenséget egy 16 éves kerekesszékes fiú izgalmas és rendhagyó történetén keresztül. A segédanyag egy fejezetre és ahhoz kapcsolódó szempontokra alapozva kívánja segíteni a téma megközelítését.
10. évfolyam
Egy szót se szólj!
A szexuális bántalmazás nagyon sokrétegű probléma. Egyszerre igényelné, hogy legyen egy őszinte, nyílt kommunikációa szexulaitásról, a vonzalmakról, felnőtt-fiatal kapcsolatról. Ez utóbbi sokszor eleve egy alárendeltséget feltételez, ami még inkább megnehezíti az erről való beszédet. Az segédanyag több, egymásra épülő szövegrészleten, és hozzájuk kapcsolódó szempontokon keresztül segíti a téma órára való bevitelét.
10. évfolyam

Amit egyedül megoldottam…

Kreatívírás-pályázat 3-4. osztályos tanulóknak

2020. 10. 19.

Írj minimum 300, maximum 600 szóból álló fogalmazást, rövid elbeszélést egy izgalmas élményedről, amelyben TE mint főszereplő megoldottál valamilyen számodra nehéz feladatot! A történetnek nem kell mindenben a valósághoz ragaszkodnia, használd nyugodtan a fantáziádat is!

olvasd tovább »

Egy megvalósuló álom

A Pagony kiadó és a Tilos az Á könyvek pedagógus programja

2020. 09. 30.

"Kalandra fel!" - mondta Esti Kornél. Mi csatlakoztunk hozzá. És hívunk minden kedves pedagógus kollégát ebbe a nagy szakmai kalandba.

Ha már felnőttek is vagyunk, biztosan van emlékünk az iskolai magyarórákról. És attól tartok, kevesen vannak azok a szerencsések, akiknek, ha azt hallják: irodalomóra, kötelező olvasmány, csak kellemes élmények jutnak az eszébe. És ennek oka a leggyakrabban az, hogy olyasmiket kellett olvasni, amit nem szerettünk, nem érdekelt, nem rólunk szólt. Ez egy örökzöld téma. De van egy jó hírem: nem kell, hogy ez gyerekeink számára is így maradjon!

olvasd tovább »

A KÉPEK TÖRTÉNETE a 21. században is folytatódik!

Kreatív vizuális pályázat 5-8. osztályos diákok számára

2020. 09. 28.

A Pagony kiadó legújabb különleges, előzmények nélküli kiadványa, A képek története (David Hockney képzőművész és Martin Gayford művészettörténész közös könyve) nem mással, mint a képek izgalmas történetével, a képek jelentése utáni nyomozással foglalkozik.

Rendhagyó alkotó pályázatunkkal az ő munkájuk továbbgondolására hívunk benneteket!

olvasd tovább »

Készíts te is versvideót!

Pályázat a Tilos az Á Könyvektől

2020. 09. 01.

A Tilos az Á Könyvek egy különleges pályázatot hirdet középiskolások és 30 év alatti fiatalok számára a Lehetnék bárki című versantológia kapcsán.

olvasd tovább »

Milyen a jó első olvasós könyv?

10 PONT, AMIRE FIGYELNED KELL, HA ÖNÁLLÓAN KEZD OLVASNI A GYEREK

2020. 08. 14.

Nincs nehezebb, mint amikor a sok felolvasás után a gyerek már önállóan kezd, de inkább kezdene el olvasni.A polcok roskadoznak az első olvasós könyvektől, mégsem könnyű megtalálni a megfelelőt, amivel a gyerekek magabiztosságot szerezhetnek, sikerélménnyel gazdagodhatnak és még magát a szöveget is élvezik. 

Most sorba vettük a legfontosabb pontokat, amikre mindenképpen figyelned kell, ha szeretnéd, hogy a gyereked ne szenvedésnek, hanem valódi kalandnak élje meg az olvasást.

olvasd tovább »

10 nehézség az első osztályban, amire segít felkészülni a Leszel a padtársam? című mesekönyv

Ez legyen az első kötelező – szabadon

2020. 08. 14.

Vadadi Adrienn meséi már belopták magukat az ovisok szívébe. Érzékeny történetei pontosan azokat a pillanatokat ragadják meg a gyerekek mindennapjaiból, amik természetesnek tűnnek ? nekünk felnőtteknek ? a gyerekek mégis megakadnak tőlük, forgatják magukban és nem mindig találnak feloldást. A nagyszerű írónő az ovisok után most végre segít az elsősöknek is megrázkódtatások nélkül beülni az iskolapadba!

Vadadi Adrienn meséi már belopták magukat az ovisok szívébe. Érzékeny történetei pontosan azokat a pillanatokat ragadják meg a gyerekek mindennapjaiból, amik természetesnek tűnnek ? nekünk felnőtteknek ? a gyerekek mégis megakadnak tőlük, forgatják magukban és nem mindig találnak feloldást. A nagyszerű írónő az ovisok után most végre segít az elsősöknek is megrázkódtatások nélkül beülni az iskolapadba!

olvasd tovább »

Most én olvasok, ráadásul már angolul!

Új sorozatot indítunk a Most én olvasok!-on belül!

2020. 08. 14.

Egyre többen kerestek nálunk a kezdő olvasó korosztálynak angol nyelvű, kétnyelvű könyveket, amikből magyar gyerekek tanulhatnak angolul, vagy amikkel angol ajkú gyerekeket lehet bevezetni a magyar nyelv világába. Szóval úgy döntöttünk, merünk alapozni a Most én olvasok! sikerére, és elindítunk egy új sorozatot, aminek címe: Most angolul olvasok!

olvasd tovább »

Szuper újdonságok kezdő olvasóknak

Bővül a Most én olvasok!-sorozat!

2020. 08. 14.

A Most én olvasok! sorozatot a Pagony azért indította néhány évvel ezelőtt, hogy az olvasóvá nevelést segítse. Az volt a tapasztalatunk, hogy nehéz olyan könyveket adni az elsősök kezébe, amik korosztályban és szövegmennyiségben egyaránt nekik szólnak, ezért pedagógusok szakmai tanácsaival megtámogatva egy olyan, kortárs mesékből álló sorozatot építettünk fel, ami a nagybetűktől kezdve egészen a többszörösen összetett, hosszú mondatokig elkíséri az úton a kis olvasókat.

A sorozat hatalmas népszerűségnek örvend, azóta pedig már angol-magyar mesék is születtek, hogy a nyelvtanulást is segíthessük. Most 3 új mese is csatlakozik a Most én olvasok!-könyvek népes családjához, ezekről szeretnénk mesélni nektek egy kicsit.

olvasd tovább »

3 vers

A Lehetnék bárki című kötetből

2020. 05. 28.

Mi a közös Ady Endrében, Babits Mihályban és Biró Krisztiánban? Mi foglalkoztatott egy költőt 100 éve, és mi ma? Olvass el három verset, és még utána 157 másikat a Lehetnék bárki című kötetből!

olvasd tovább »

„Hogy lesz-e valami”

Megjelent a Lehetnék bárki!

2020. 05. 28.

Azt mondják, kamaszkorában mindenki ír verset. Ez így persze valószínűleg nem igaz, de biztosan többen írnak tizenévesen, mint mondjuk negyvenesen verseket. És vannak, akik úgy maradnak. Mármint írják tovább a verseiket...

olvasd tovább »

Pagony- és Tilos-könyvek a 2020-as Év Gyerekkönyve Díj shortlistjén!

Rengeteg a szuper könyv a listán

2020. 05. 13.

Minden évben nagy az izgalom, hogy vajon lesz-e Pagony-könyv is a shortlistesek között, és nagyon boldogok vagyunk, hogy idén is esélyesek vagyunk az Év Gyerekkönyve Díjra. Olvass tovább, tudj meg mindent ezekről a könyvekről!

olvasd tovább »

Hogyne szeretnélek!

Szexi még a Shakespeare szonett?

2019. 09. 26.

Mit üzen az irodalmi óriások közül is kiemelkedő angol drámaíró költői életműve a mai fiataloknak? Lehet-e még keresnivalója a szonetteknek az okostelefonok és Marvel-filmek korában? A kérdésekre Papolczy Péter Hogyne szeretnélek! című könyve válaszol.

olvasd tovább »