Kedves pedagógus barátunk!

Gyermek- és ifjúsági könyvek kiadójaként úgy érezzük, feladatunk, sőt, kötelességünk, hogy keressük a kapcsolatot azokkal a tanárokkal és szülőkkel, akik fontosnak tartják, hogy a gyerekek a tanítás részeként is találkozzanak olyan könyvekkel, amik kifejezetten nekik és róluk szólnak – és amelyeket mind a tanárok, mind a szülők érdemesnek/méltónak tartanak arra, hogy az iskolában is foglalkozzanak velük.

Tanár, szülő és diák jó esetben szövetségesek. Mindannyiu(n)k közös érdeke és célja, hogy az iskolai órák élvezetesek legyenek. Többek között akkor jó egy óra, ha diák is, tanár is örömét leli benne. Az eredményes tanítás egyik mutatója, ha a szülő otthon azt hallja, hogy milyen jó volt, amivel és ahogy az órán foglalkoztak. Igazi siker, ha a szülő nem azt látja, hogy gyerekének nyűg és fizikai fájdalom az olvasás, hanem izgalom és (szellemi) kaland... Tudjuk, hogy évről évre egyre gazdagabb a gyerek- és ifjúsági könyvek kínálata, már-már telített a piac, és igen nehéz tájékozódni abban az információ özönben, ami, mint minden másban, úgy ebben a témában is eláraszt bennünket.

Tudjuk azt is, hogy a pedagógusokat, főleg 5. osztálytól, erősen determinálja, mozgásterüket szűkíti a kerettantervi előírás. Tudjuk, hogy sok az anyag és kevés az idő. Tudjuk, hogy a 21. században, a digitalizáció következtében olyan új kihívásokra is kell tudni adekvát válaszokat adni, amelyek 5-10 évvel ezelőtt fel sem merültek. És nem állítjuk, hogy a kortárs magyar gyerek-és ifjúsági irodalom mindezeket a problémákat egy csapásra megoldja. De hisszük, hogy jó és jól megválasztott könyvekkel, azokhoz kapcsolódó szakmai anyagokkal, közös fórumok megtalálásával tudunk segíteni a helyzeten.

Tanári ösvényünk elágazásain olyan, évfolyamokra lebontott óravázlatok, módszertani segédanyagok, szöveges és képi háttér információk találhatók, amelyek mind az on- és offline tanítást segítik. Ezek egy az egyben is alkalmazhatók, de természetesen rugalmasan alakíthatók, bővíthetők, szűkíthetők. Külön tartalmat ajánlunk könyvtárosoknak, könyvtárostanároknak, valamint szakmai cikkek, könyvajánlók, szerzőkkel való beszélgetések is olvashatók az alrovatokban. S ha valakinek konkrét szakmai kérdése lenne bármely anyaggal kapcsolatban, keresse nyugodt szívvel pedagógus kolléganőnket, Vinczellér Katalint: vinczeller.katalin@pagony.hu

A minőségi és irányított tájékozódásban és tájékoztatásban, a konkrét szakmai munkában szeretnénk tehát segíteni. Hisszük azt, hogy nemcsak a kisgyerekeknek szóló, hanem a 12+os könyveink jelentős része is tökéletesen alkalmas arra, hogy egy-egy közös beszélgetés alapját képezze akár az iskolában a diákok és tanáraik, akár otthon a kamaszok és szüleik között. Könyveink többsége a szórakoztatás mellett olyan témákat, sokszor problémás kérdéseket dolgoz fel, amelyeknek abszolút életkori aktualitása van, és amelyekről gyakran nehéz beszélni (pl.: bullying, falcolás, a nemi identitás kérdései, elvált szülők, elvesztett szülő, családon belüli erőszak). Ha épp nem vagyunk érintettek a témában, akkor absztrakt módon nehéz megközelíteni. Ha meg, sajnos, épp aktuálissá válik valamely kérdés, akkor már lehet, hogy gyors segítség után kapkodunk, és nincs a fejünkben semmilyen minta, modell, amit akár egy korábbi, közös olvasmányélmény is megsegíthet...

Emellett szeretnénk felhívni a figyelmet Tanári hírlevelünkre. S hogy kiknek ajánljuk Tanári hírlevelünket? Mindazoknak, akik nem elsősorban marketinges tartalmakra vágynak, hanem rendszeres és megbízható információkra azokról

  • az eseményekről
  • könyvbemutatókról
  • olvasói találkozókról
  • szakmai beszélgetésekről
  • pályázati lehetőségekről

amelyek a Pagony Kiadóhoz kapcsolódnak.

S ne feledd, ha 10 példányt vagy annál többet rendelsz iskolád, osztályod, könyvtárad számára, akkor 30% kedvezménnyel lehet hozzájutni a Pagony kiadású könyvekhez! Várunk szeretettel a Pagony Kiadó baráti-szakmai körében!

kedves pedagógus barátunk!

Ezekben a szűrőkben különböző témákban találsz oktatási segédanyagokat, feladatlapokat, képi és szöveges mellékleteket a közoktatás minden évfolyama számára. A legtöbb óravázlat, foglalkozásterv mögött van tanítási gyakorlat. Azaz az anyagok elkészítőinek többségükben már vannak tapasztalatai arról, hogy az adott könyv a meghatározott korosztály számára valóban eredményesen tanítható. Mivel különböző iskolák különböző tanárai készítették, ezért más és más felépítésűek, kidolgozottságúak az egyes foglalkozástervek, amelyek természetesen egy az egyben is átvehetők, de a saját elképzeléseid, csoportjaid, osztályaid igényeihez is alakíthatók.

A feladatok alapvetően nem digitális oktatáshoz készültek, de a Google Classroom, illetve a Teams alkalmazásain keresztül (pl. órai jegyzetfüzet, együttműködési terület) könnyen átvihetők az egyéni, páros és csoportos feladatok is a digitális térbe.

Ha kérdésed, észrevételed lenne, keresd nyugodtan tanár kollégánkat: vinczeller.katalin@pagony.hu.

kedves pedagógus barátunk!

Szülőkként és tanárkollégaként is tisztában vagyunk azzal, hogy középiskolai osztályfőnöknek lenni gyakran olyan feladatok elé állítja a pedagógusokat, amelyek bőven meghaladják a szaktanári kompetenciákat. Sőt, egészen másfajta kompetenciákat kívánnak meg.

Természetesen egyetlen pedagógustól sem várható el, hogy szakmailag maximálisan felvértezett legyen bármilyen, az osztályában felmerülő pszichológiai, szociológiai, társadalmi tabukat érintő probléma igazán értő, szakmailag teljes fedezettel bíró „kezelésére”.

De mielőtt iskolapszichológushoz vagy családsegítőhöz fordulnánk, preventív módon sok mindenről tudunk már érzékenyen és érzékenyítve beszélni, beszélgetni diákjainkkal. Ezt természetesen nem azért tesszük meg, mert az osztályfőnöki tanmenet elvárja tőlünk, hanem mert felelősséget kell vállalnunk diákjaink mentális egészségéért is.

Az itt található anyagok ebben kívánnak segíteni. Csupa olyan témával foglalkoznak az alábbi minitanulmányok és segédanyagok, amelyekről sem egyéni, sem társadalmi szinten nem szívesen beszélünk, holott tudjuk, hogy jelen vannak mindenhol, és a középiskolás korosztály különösen kitett azoknak a problémáknak, amelyeket sokszor zavar, elhallgatás övez.

Minden anyagunk egy-egy könyvre épül a Tilos az Á könyvek Vészkijárat sorozatából. Ezek a segédanyagok azonban nemcsak rövid, problémacentrikus leírásokat tartalmaznak, hanem konkrét foglalkozásterveket kérdésekkel, szöveges és képi mellékletekkel, amelyek a feldolgozást, a probléma osztályfőnöki órán való tematizálását kívánják segíteni.

Csak Jack
Az újabb és újabb közösségekbe való beilleszkedés feladata gyakorlatilag egész életünket végigkíséri. Mindig szép kihívás, de talán kamaszkorban a legnehezebb ezt sikeresen megvalósítani. Főként, ha önbizalomhiánnyal küzd valaki, és mindig meg szeretne felelni az éppen aktuális új közösségnek. A téma tehát egy nagyon is releváns jelenség, így akár osztályfőnöki vagy etika órán is feldolgozható Kate Scott Csak Jack című könyve, amely az Abszolút könyvek sorozatban már a második kisregény a szerzőtől. A foglalkozásterv digitális tananyagként készült el, ezért az online oktatás keretében is kiválóan használható.
5. évfolyam
Vácz Irénnek vége!
Hogy lehet kikerülni egy lefelé menő spirálból? Mit tehet az a diák, aki úgy érzi, hogy a matektanárnő, aki egyben az osztályfőnöke is, kifejezetten bántja és megalázza őt? Ráadásul az osztálytársainak ez csak olaj a tűzre, hiszen alapvetően konfliktusos a közösségen belüli dinamika. Miért élünk a hibáztatás kultúrájában, és hogyan léphetünk ki belőle? Ezek a kérdések mind felmerülnek a regényben és a részletolvastatáson alapuló foglalkozástervben. Nagyon hasznos lehet akár preventív módon is az etika, illetve az osztályfőnöki órán való feldolgozásra.
6. évfolyam
Busz a ködben
Felső tagozatban etika tantárgyból minden évfolyamon szerepel a „Ki vagyok én?”, „Mi a helyem a világban?” kérdése, azaz az önismeret évről évre különböző kontextusokban ugyan, de megjelenik a tanmenetekben.És legyünk őszinték: ezzel a kérdéssel nem az etika tantárgy és tanmenetek miatt kell foglalkozni, hanem mert minden további kérdés és tevékenység alapját jelentik.Azonban épp a kérdés mélysége, fontossága és érzékenysége miatt erről a témáról sem szerencsés direkt módon beszélni, hanem egy fiktív történet feldolgozása sokkal közelebb vihet bizonyos összefüggések őszinte felismeréséhez, megértéséhez.Wéber Anikó kiskamaszoknak szóló lélektani krimije kiváló alapanyag ahhoz, hogy ezzel a témával igazi mélységében tudjunk foglalkozni.
6. évfolyam
Halálkomoly
Az öngyilkosság gondolatával és a depresszió fogalmával sokszor kicsit felelőtlenül bánunk. És ez nagyon veszélyes, mert emiatt sokszor nem vesszük észre,ha valahol komolyan merül fel valakiben az öngyilkossági szándék vagy a depresszió állapota. Jónína Leósdottir regénye egy segélykiáltásként értelmezhető vers alapján indítja el a nyomozást. Bár a regény inkább könnyed hangvételű, de mégis alkalmas arra, hogy bizonyos, a segédanyagban megjelenő szövegrészleteken és az azokhoz kapcsolódó szempontokon keresztül a témáról való árnyaltabb beszélgetést megalapozzon.
9. évfolyam
Sebek
Az önsebzés, falcolás problémája sok-sok éve jelen van a kisebb és a nagyobb kamaszok és családjuk életében is. Ez már egy nagyon erős jele a segítségkérésnek. Ellentmondásossága azonban abban rejlik, hogy a fiataloksokszor eltitkolják a konkrét és érzelmi, lelki sebeket is. Eve Ainsworth probléma centrikus regénye egy látszólag minden szempontból sikeres lány életén keresztül mutatja be a jelenséget. A segédanyag több szövegrészlet szakaszos olvastatásáraés azokhoz kapcsolódó szempontokra épül.
9. évfolyam
Restart
A függőség általános emberi jelenség. A számítógépes játékfüggőség az elmúlt évtizedek egyre inkább megkerülhetetlenné váló problémája.Ez a segédanyag egy kiváló holland regény felhasználásával, hosszabb szöveges és képmelléklettel kívánja facilitálni a témáról való beszélgetést.
10. évfolyam
Az óceán mélyén
A különböző mentális betegségekkel való együttélés, és az erről való beszéd talán az egyik legérzékenyebb téma nemcsak az iskolai kommunikáció, hanem a társadalom szintjén is. Hiszen sokszor szinte "láthatatlan" a probléma, és a valamilyen mentális betegségben szenvedőt valamilyen leegyszerűsített módon írják le, a szó többféle értelmében is. Ez a segédanyag egy olyan szerző könyvére épül, aki, egyik gyermeke révén közvetlenül is érintett. A rövid szöveg-, és a könyv illusztrációiból válogató képmelléklet, valamint a megadott szempontok a téma megközelítését segítik.
10. évfolyam
Szabadlábon
A valamilyen testi fogyatékossággal élőkhöz való viszonyt, viselkedést általában a zavar, ellentmondásosság jellemzi.Mészöly Ágnes, a könyv szerzője nemcsak író, hanem gyakorló konduktor is, többek között a Pető Intézetben is sokáig dolgozott.Fikciós regénye sok humorral és szórakoztatóan, de mély és megalapozott tudással, árnyaltan mutatja be a jelenséget egy 16 éves kerekesszékes fiú izgalmas és rendhagyó történetén keresztül. A segédanyag egy fejezetre és ahhoz kapcsolódó szempontokra alapozva kívánja segíteni a téma megközelítését.
10. évfolyam
Egy szót se szólj!
A szexuális bántalmazás nagyon sokrétegű probléma. Egyszerre igényelné, hogy legyen egy őszinte, nyílt kommunikációa szexulaitásról, a vonzalmakról, felnőtt-fiatal kapcsolatról. Ez utóbbi sokszor eleve egy alárendeltséget feltételez, ami még inkább megnehezíti az erről való beszédet. Az segédanyag több, egymásra épülő szövegrészleten, és hozzájuk kapcsolódó szempontokon keresztül segíti a téma órára való bevitelét.
10. évfolyam

Most én olvasok, ráadásul már angolul!

Új sorozatot indítunk a Most én olvasok!-on belül!

2021. 06. 29.

Egyre többen kerestek nálunk a kezdő olvasó korosztálynak angol nyelvű, kétnyelvű könyveket, amikből magyar gyerekek tanulhatnak angolul, vagy amikkel angol ajkú gyerekeket lehet bevezetni a magyar nyelv világába. Szóval úgy döntöttünk, merünk alapozni a Most én olvasok! sikerére, és elindítunk egy új sorozatot, aminek címe: Most angolul olvasok!

A sorozatnak most jelent meg az 5. kötete, Szabó Borbála Famama, fapapa című kétnyelvű meséje!

olvasd tovább »

Az óceánok világa

Óvodai tevékenység- és foglalkozásterv

2021. 06. 23.

Az óceánok élővilága titokzatos birodalom. Ebben a témában is van egy remek foglalkozástervünk sok állathanggal, képpel és zenével. Töltsd le egy kattintással!

olvasd tovább »

A víz és az élet

Óvodai tevékenység- és foglalkozásterv

2021. 06. 23.

Lételemünk a víz, ezzel kapcsolatban hoztunk nektek egy szuper foglalkozástervet, amit egy kattintással le is tölthetsz!

olvasd tovább »

Gratulálunk!

Megszületett a Nagyszüleink Játszótere pályázatunk eredménye

2021. 06. 17.

2021 tavaszi félévében a Pagony Kiadó különleges pályázatot hirdetett a felső tagozatos diákok számára. Azt kértük a gyerekektől, hogy beszélgessenek el nagyszüleikkel úgy, ahogy eddig talán még nem tették.
Cikkünkben most a három díjnyertes novella olvasható. Gratulálunk!

olvasd tovább »

Óvodai tevékenység - és foglalkozásterv

Verselés, mesélés

2021. 06. 17.

Egy újabb szuper ovis foglalkozástervet hoztunk! Kattins és már le is töltheted!

olvasd tovább »

2021-ben is belépünk a Kapun!

Folytatódnak a beszélgetések!

2021. 04. 15.

A reményeink szerint boldogabb új évben is folytatódnak a Kapu-beszélgetések – tanároknak és szülőknek.

olvasd tovább »

Tavaszi foglalkozásterv kiscsoportosok számára

2021. 04. 08.

Fenyő Enikő óvodapedagógus tavaszi foglalkozástervet készített kiscsoportosok számára. Reméljük, sokatoknak hasznos lesz majd!

olvasd tovább »

NAGYSZÜLEINK JÁTSZÓTERE

Kreatív írópályázat felső tagozatos diákoknak

2021. 03. 08.

A Pagony kiadó új tavaszi pályázatában arra biztatja felső tagozatos diákokat, hogy beszélgessenek el a nagyszülőkkel, dédszülőkkel nagy-nagynénikkel, és - bácsikkal. Meséljenek ők a saját gyerekkorukról, hogy aztán az unokák, dédunokák ebből izgalmas történetet írhassanak.

olvasd tovább »

Kedves óvodapedagógus kolléga!

Szeretettel köszöntünk a Pagony kiadó honlapján. Örülünk, ha érdemesnek tartod a kiadó könyveit arra, hogy óvodapedagógiai munkádba beépítsd őket.
A kiadó a szórakoztatás és a játékosság mellett nagyon fontosnak tartja a gyerekek edukációját már egészen kicsi koruktól. És tudjuk, ebben az óvodapedagógusok munkájának milyen elvitathatatlanul nagy szerepe van. Ennek az edukációnak egyértelmű része a hagyományokkal való megismerkedés, amelyhez a klasszikus nagy mesék, történetek elengedhetetlenek. Azonban a 21. században nem szerencsés csakis a 19-20. század történeteinél és a népmeséknél maradni, hanem a kortárs szemléletnek, szöveges és képi világnak is nagy szerepe van abban, hogy a gyerekek már egészen kicsi koruktól egyben láthassák a hagyományt és a jelent, a múltat és saját korukat.
Ezen az oldalon olyan, az óvodában meghatározott témakörökhöz kapcsolódó szakmai anyagokat osztunk meg veletek, amelyek elsősorban kortárs magyar gyerekkönyvekhez kapcsolódnak, de egy-egy anyag többféle lehetőséget is beépít, nem megfeledkezve a klasszikusokról sem.
Ezek a témakörök például: évszakok, ünnepek, környezetvédelem, család, barátság.
Az óvodapedagógiai foglalkozástervek készítői kiváló szakemberek, akik mindennapos gyakorlatukra alapozva, nagy körültekintéssel állították össze, készítették el az oldalon található segédanyagokat. Reményeink szerint kínálatunk egyre bővül majd. Az anyagok mindenki számára hozzáférhetők, letölthetők és akár részleteiben, akár egészében használhatók.

Jó keresgélést, szórakozást és élvezetes munkát kívánunk!

Ha bármilyen szakmai kérdésed lenne, írj bátran kolléganőnknek:
vinczeller.katalin@pagony.hu

Készítsd el egyedi, Cipelő cicás könyvjelződ!

Pagony DIY

2018. 06. 28.

Berg Judit Cipelő cicák-sorozata már több, mint 10 éves! Gondoltad volna? A megújult formában kiadott sorozat mellé most egy különleges könyvjelzőt is készíthetsz mutatjuk!

olvasd tovább »

Színezd ki Lilit és Pitypangot!

Színező Pásztohy Panka könyvéhez

2015. 05. 27.

Megjelent Pásztohy Panka első saját mesekönyve, a Mentsük meg a kiskutyám!-at. Az illusztrátor-szerző évek óta foglalkozik kutyákkal és kutyák örökbefogadásával, és most könyvet írt a témában, amelyben egy kisgyerek és egy kiskutya egymásra talál, és amikor a kiskutya eltűnik, a kislány, Lili a nyomába ered.
Nyomtassátok ki a színezőt a könyvhöz!

olvasd tovább »

Változz kuflivá!

Készíts otthon kufliálarcot

2015. 05. 26.

Ha nem bírod a hideget, változz kuflivá, mert a kuflik idén meghozzák a tavaszt! De akkor is, ha neked elég a 10 fok, de kedved szottyan követni az új divatot, és kuflivá akarsz válni, akkor hajrá, nyomtasd ki és színezd ki ezt a két álarcot, és változz kuflivál - hiszen szerintünk mindenki legyen kufli!

olvasd tovább »

Öltöztesd fel a szökevény Szofit!

Színező a Szofi tüsszent című képeskönyvünkhöz

2015. 03. 24.

Cristina Quiles, a Szofi tüsszent spanyol rajzolója nemcsak a könyvet rajzolta meg nekünk, de egy aranyos kis öltöztetőt is küldött a könyv mellé! Válassz egy ruhát Szofinak, színezd ki, vágd körbe és ragaszd rá a Szofi-bábura! Ha gondolod, vágd ki azt is, és ragaszd fel egy hurkapálcára! Kész is!

olvasd tovább »

A tenger az ablakunkig ér

Győri Borbála kreatív blogja

2015. 02. 24.

Momo a szívvirágok és Hóra mester birodalmába lép be Michael Ende könyvében, Mildi varázsvilágból varázsvilágba szalad a Mildi meséiben, Harisnyás Pippi felemeli a lovat is, és legyőzi a tengeri haramiákat, Harry Potter pedig a gonosszal is megvív barátai segítségével. Varázserejű kisgyerekek teszik helyre a világot ezekben a mesékben. Varázsoljátok át magatokat ti is máshova - most például a tenger mélyére a KISLADIKKAL!

olvasd tovább »

Kipikopi, mi a neved?

Győri Borbála kreatív blogja

2014. 09. 16.

Tagadhatatlanul itt az ősz, potyognak a gesztenyék. Miközben a fényes, frissen lepotyogott gömböcök után kutatunk az avarban, elfelejtünk azon búslakodni, hogy elmúlt az idei nyár, és milyen lehetetlenül sokára lesz újra napsütéses jóidő. A legnagyobb kincs a még héjas gesztenye, amit saját magunk bonthatunk ki óvatosan. A gesztenyegyűjtés nálunk kihagyhatatlan családi tradíció - nézzétek meg, milyen jó játékot készítettünk belőle!

olvasd tovább »

Színház és lámpás árnyékból

2014. 05. 29.

Egy korábbi posztban írtunk arról, hogy miért jó árnyszínházat készíteni a gyerekekkel, és hogyan fogjunk hozzá egy árnyszínház készítéséhez. Azóta folyamatosan gyűlnek nálunk az újabb és újabb fekete-színes alakok. Eleinte olyan előadásokat készítettünk/készítettek a gyerekek, amelyek nem egy konkrét ismert meséhez kapcsolódnak, hanem mindenféle figurák, absztrakt formák, saját körbevágott rajzok köré szövik a saját maguk által kitalált meséket. Innen jött az ötlet, hogy elkészítsük az aktuálisan legkedvesebb mesék szereplőit is, és adjuk elő őket! A graffalót és a Janó és Jankát készítettük el árnyékszínház és árnylámpás formájában. A lámpást ti is elkészíthetitek szombaton, a PagonyFeszten, a Kisladik segítségével!

olvasd tovább »

A tavasz lenyomata

Győri Bori kreatív blogja

2014. 05. 21.

Attól kezdve, hogy a gyerekek először kapnak festéket a kezükbe, általában nagyon sokáig ez marad az egyik kedvenc rajzeszközük. Vegyük elő gyakran a festékeket és próbáljunk ki többfélét is: temperát, vízfestéket, ujjfestéket! Ne ragaszkodjunk mindig az ecsethez, ajánljunk fel sokféle eszközt. A gyerekek nagyon élvezik, ha az önállló akcióiknak közvetlen, azonnal megfigyelhető hatása van a környezetükre. Imádnak nyomot hagyni.

olvasd tovább »

Fess és színezz vigyorgó kavicsbálnát!

Részlet Parádi Orsolya Mesekavics könyvéből

2014. 04. 04.

A vigyorgó pöttyös bálnák a leghatalmasabb emlősök a tengerben, ám egyáltalán nem lomhák, meglepően játékosak. Jókedvük és a széles vigyor annak köszönhető, hogy esznek! A szájukban vékony lemezek vannak, ezekkel szűrik ki a planktonokat. Ha úsznak egy kört, már meg is uzsonnáztak. - Csináld meg őket Parádi Orsolya könyve alapján!

olvasd tovább »

Babra bab

Győri Bori kreatív blogja

2014. 03. 13.

Hamarosan olvashatjátok a Szökjünk meg az óriásoktól!című új könyvünket, amiben a főhős egy égig érő paszulyon mászik le és fel az emberek földjére. Ha égig nem is, de növesszünk mi is otthon babot! Ne valami műanyagtálcás kis babra gondoljatok, mi földalatti babokat és igazi játékdzsungelt növesztettünk!

olvasd tovább »

Sütihasználati beállítások