Újabb exPEDíciók az új tanévbenJáték, kerettanterv, kompetenciák – Rendhagyó irodalomórák 1-4. és 5-8. osztályosoknak a Bartók Pagonyban
Kedves szülők és pedagógusok!
A Pagony Kiadó többek között folyamatosan azon is dolgozik, hogyan lehet a gyerekek számára az irodalom és a nyelvtan tanítását igazán izgalmassá, élményszerűvé tenni. Hogyan lehet találkoztatni a kerettantervi elvárásokat a játékkal és a kortárs irodalommal? Hogyan lehet sok mozgásos és verbális feladattal, az egyéni és a közös alkotás örömét megérezni és szinte észrevétlenül különböző kompetenciákat fejleszteni?
A 2023-2024-es tanévben is folytatódik a Pagony exPEDíció, amelynek keretében már nemcsak 1-4. osztályos általános iskolásoknak, hanem 5-8. osztályosoknak is kínálunk különböző fókuszú, a kerettantervhez kapcsolódó foglalkozásokat, melyeknek megálmodója és megvalósítója Nemes-Jakab Éva.
Kedves szülők és pedagógusok!
A Pagony Kiadó többek között folyamatosan azon is dolgozik, hogyan lehet a gyerekek számára az irodalom és a nyelvtan tanítását igazán izgalmassá, élményszerűvé tenni. Hogyan lehet találkoztatni a kerettantervi elvárásokat a játékkal és a kortárs irodalommal? Hogyan lehet sok mozgásos és verbális feladattal, az egyéni és a közös alkotás örömét megérezni és szinte észrevétlenül különböző kompetenciákat fejleszteni?
A 2023-2024-es tanévben is folytatódik a Pagony exPEDíció, amelynek keretében már nemcsak 1-4. osztályos általános iskolásoknak, hanem 5-8. osztályosoknak is kínálunk különböző fókuszú, a kerettantervhez kapcsolódó foglalkozásokat, melyeknek megálmodója és megvalósítója Nemes-Jakab Éva.
A foglalkozások ára: 20 főig 30 000 Ft, 20 fő fölött 1500ft/fő. Ezért az összegért nemcsak a 90 perces foglalkozásban vehetnek részt a gyerekek, hanem minden egyes osztály/csoport egy-egy értékes, 5 darab kortárs gyerekirodalmi könyvet tartalmazó csomaggal is távozik, amelyek alapját képezhetik az osztályon belül egy kis olvasósarok kialakításának is.
Választható időpontok:
• Kedd: 8.30-10.00
• Szerda: 8.30-10.00, 10.30-12:00
• Csütörtök: 8.30-10.00, 10.30-12:00
További információkért a expedicio@pagony.hu e-mail címre írhatnak, vagy hívható a 70/6293434-es telefonszám.
Online időpontfoglalásért kattints ide!
Az egyes évfolyamoknak szóló foglalkozások témája:
1. osztály: A tündér csizmájának nyomábanA 90 perces foglalkozás
Gimesi Dóra-
Szegedi Katalin A tündér csizmája című könyvén alapszik. A kerettantervi fejlesztési célokon belül
a szerialitás, az időbeli tájékozódás, a szövegalkotás kompetenciáját támogatja.A foglalkozáson belül a
Papírszínház felhasználásával indulunk, hogy aztán különböző küldetéseket teljesítve,
szövegalkotó és mozgásos feladatokon keresztül a mese dramaturgiáját követve a
gyerekek megfogalmazzák a saját vágyaikat és elkészítsék, ha nem is a tündér, de saját csizmájukat, amelyet magukkal is vihetnek.
2. osztály: Versíró kvartettEbben a 90 percben egy
versíró kvartettre hívjuk a gyerekeket, melynek során
klasszikus és kortárs irodalmi művekkel dolgozva
a fonémahallás, a ritmusfejlesztés és az együttműködés fejlesztése a fő cél. Tanítási fókusz a vers formai jellemzőinek tudatosítása, NAT kötődése pedig a
Beszéd és olvasás témakörén belül a Vers altémakör és
az Írás és helyesírás témáján belül a A nyelv építőköveivel való elmélyültebb foglalkozás.A felhasznált kortárs művek forrásai a
Friss tinta! (gyerekvers-antológia),
Julia Donaldson Kvirtek és kvartok című meséje és
Fenyő D. György Útikalauz a vershez című ismeretterjesztő könyve. A gyerekek a foglalkozás végén saját alkotásaikat vihetik magukkal a könyvcsomagon kívül.
3. osztály: Miért nyúl a nyúl, és mit dob a dob?Ez a 90 perces foglalkozás a
Nyelvi tudatosság, Anyanyelvi ismeretek, Írás és helyesírás kerettantervi témakörökhöz kapcsolódik
Berg Judit Két kis dinó a középkorban című könyve alapján.
A cél a mese segítségével az anyanyelvi kompetenciák fejlesztése.A keretjáték alapja, hogy
egy időutazás során a gyerekek Mátyás király udvarába kerülnek, és
egy gyanús, félreérthető üzenet megfejtésében kell segédkezniük. Ez a játékos forma a
szótárkészítés technikájával a
homonímia különböző megvalósulásait tudatosíthatja a gyerekekben, miközben a kontextusba illő szavak pontos használatával ismét csak egy fontos küldetést teljesítenek.
4. osztály: Versnyomozás avagy hová tűnt Fűzfai Artúr?Ez a szintén 90 perces foglalkozás a kerettantervi
Olvasás és szövegértés témán belül a
Versek altémaköréhez tartozó kulcskompetenciákat fejleszti, azaz a
kommunikációs, a személyes és társas kapcsolati kompetenciákat, valamint
a kreativitásnak és az önkifejezés fejlődésének ad teret. Támogatja a
szövegértési és szövegalkotási, az emlékező- és a verstanulási képességet, mozgásos feladatai is a versalkotási és a ritmusérzéket fejleszti.A foglalkozás kerettörténete
Annie M.G. Schmidt Viplala című meseregényén alapszik, a helyi adottságokhoz szabva.
Az osztály „kirándulásra indul” egy BP nevű városban, melynek békés mindennapjait egy rendkívüli esemény zavarja meg:
eltűnik Fűzfai Artúr, a város híres poétája, és egy fontos versének is nyoma vész. A költő és kézirata utáni nyomozás során
a gyerekek különböző állomásokon fokozódó nehézségű játékos szövegalkotási feladatokon keresztül jutnak el a szövegrekonstrukcióhoz, amely lényegében egy saját mű megalkotása lesz.
4-5. osztály: Mindenki láthat mást –
Bán Zsófia:
Vagánybagoly és a negyedik Á – avagy mindenki láthat mástA foglalkozás Bán Zsófia
Vagánybagoly és a negyedik Á – avagy mindenki láthat mást című könyvéből inspirálódva
közös történetalkotásra hívja az osztályokat.Az alkotómunka első fázisában
a gyerekek különböző érzékszerveik bevonásával gyűjtik össze az elbeszélő mű megírásához szükséges szövegalkotó elemeket, majd
a történetet egy jól körülhatárolt történetváz segítségével csoportmunkában építik össze, és írják meg saját változatukat egy témára.
A foglalkozás második alkotószakaszában
megismerkedhetnek az antológia fogalmával és a Pagony Kiadó gyűjteményes kiadásaival, melyek segítségével az írnok szerepében lévő diákok megírhatják a csoportok írásaiból összeálló antológia könyvismertetőjét.
A foglalkozás során tehát az írásbeli szövegalkotás rejtelmeiben mélyedünk el. A kreatív írást és a műfaji jegyek tudatosítását támogató gyakorlatok játékos formában,
a társas készségekre (empátia, együttműködés, véleménynyilvánítás) nagy hangsúlyt fektetve közvetítik a prózaepikai elemzésekhez későbbiekben is hasznosítható ismereteket.
5-6. osztály: Patakontúl és innen – Petőfi Sándor: János vitéz –
Szabó Borbála:
A János vitéz-kódPetőfi Sándor János vitéz című elbeszélő költeménye megkerülhetetlen olvasmány minden magyar iskolás számára. A varázslatos és sok-sok kérdést felvető történet azonban
sokszor nem tud igazán élménnyé válni a gyerekek számára, mert nehéz megbirkózniuk a nyelvezettel.
A 90 perces foglalkozás már igényli Petőfi Sándor művének vagy legalábbis a történetnek az ismeretét, azonban drámajátékos eszközökkel olyan
új szempontokat adhat a szöveg feldolgozásához, amelyben a gyerekek aktív résztvevőként a János vitéz világából kiindulva egy új világot teremtenek, szereplőket, karaktereket formáznak meg, és feltárják, hogy milyen konfliktusok vannak a Vágtató Patak által elválasztott két világ között.
Miért félünk a boszorkányoktól és a Patakontúl világától?
Hogy lehet ezt a világot feltérképezni és megérteni? Hogyan léphetünk túl félelmeinken, hiedelmeinken? És nem utolsósorban: hogyan változtathatja meg Petőfi Sándor művének világát, ha véletlenül belekerül egy szemüveg?
Mindez nagyon rejtélyesnek hangzik? Reméljük, igen. De akik részt vesznek a foglalkozásban, azok számára világossá válnak az összefüggések.
7-8. osztály: Kicsibácsi, Kicsinéni, Helyesírás (no meg persze Imikém) avagy A szavakkal teremtés ereje –
Dániel András:
Kicsibácsi és Kicsinéni (meg az Imikém)A helyesírás egyszerre szórakoztató és elmélyült, maradandó tudást eredményező tanítása talán az egyik legnagyobb kihívás. És ha akarjuk fokozni a téteket:
nézzük meg, mit tudunk kezdeni az egybeírás-különírás alfejezettel, az alárendelő és a mellérendelő szóösszetételek helyesírásával! Nem hangzik túl csábítóan?
De ha onnan nézzük, hogy
a szavakkal, a szóalkotással teremteni tudunk, hogy az összetett szavak új jelentést hordoznak az összetételi tagok elsődleges jelentéséhez képest?
Vagy ez még mindig ijesztően hangzik? Akkor itt a feloldás:
Dániel András egyszerre játékos és filozofikus kisprózái sokszor olyan humoros nyelvi játékokra épülnek, amelyek gyakorlatilag felölelik az egybeírás-különírás szabályainak palettáját. Mintaként követve a szerző gazdag nyelvi világát
a diákok világteremtő szóalkotások segítségével fedezhetik fel és jegyezhetik meg az elsőre nem biztos, hogy érthető szabályokat. Amelyekről még az is kiderülhet, hogy nem is (nemis?!) annyira veszedelmesek...
A foglalkozás időtartama 90 perc.<description><p>Vidd be a kortárs irodalmat az ovikba-sulikba! Cikkek, óravázlatok tanároknak.</p></description>